Війна змінює все або принаймні багато чого. Від 90-х років і до початку повномасштабного вторгнення українці не стикались із дефіцитом пального чи масовими знеструмленнями. Та й ціни на електроенергію не були для споживачів ринковими, їх компенсував бізнес. Війна вплинула на автомобільний ринок, але не перевернула його.
Дані про реєстрацію автомобілів є цінними, оскільки дозволяють відстежувати глобальні процеси на автомобільному ринку. Вони показують найпопулярніші марки й моделі на первинному та вторинному ринку, типи пального, які використовують. Крім того, ці дані надають інформацію про історію конкретного автомобіля: кількість попередніх власників, технічні зміни, реальний вік. Таку інформацію можна і треба використовувати, щоб перевіряти автомобілі перед купівлею, а також оцінювати їхню вартість, аналізувати ринок через поєднання з іншими даними.
Примітка. МВС оприлюднює цей набір даних із 2018 року, тож ми змогли проаналізувати інформацію про всі реєстраційні дії, які проводили з 2017 року. Ми дослідили, як повномасштабне вторгнення вплинуло на автомобільний ринок, як змінилися споживчі звички українців і як працює цифровізація послуг в автомобільній сфері.
Міністерство цифрової трансформації дбає про якість оприлюднення відкритих даних і підтримує їхнє практичне використання для досліджень. Проєкт підготовлений виданням Texty.org.ua у партнерстві з Міністерством цифрової трансформації за сприяння проєкту «Підтримка цифрової трансформації», що фінансується USAID і UK Dev. Партнер проєкту – Фонд Східна Європа.
Створення цієї публікації стало можливим завдяки щедрій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID). Зміст є виключною відповідальністю ГО «Агенція журналістики даних» (видання Texty.org.ua) та не обов’язково відображає погляди USAID чи Уряду Сполучених Штатів.
Ця публікація створена за фінансової підтримки Програми допомоги з міжнародного розвитку від Уряду Великої Британії. Однак висловлені погляди не обов’язково відображають офіційну політику Уряду Великої Британії.
Двадцятка найпопулярніших марок
Навіщо знати, які автомобілі найпопулярніші? Це суттєво спрощує життя кожного автовласника, адже гарантує наявність запчастин та їхній асортимент. Припустімо, ви обираєте не дуже популярну марку або модель в Україні, наприклад, Ford Flex. Він надзвичайно поширений у США, але в Україні з 2017 року провели тільки 394 первинні реєстрації Ford Flex, ввезених з-за кордону, і знайти їх в автосалонах неможливо. У разі несправності такої машини можна місяць чекати захмарно дорогих оригінальних запчастин, замість помірної за ціною альтернативи від сторонніх виробників.
Двадцятка марок за первинною реєстрацією
Найпопулярніші марки куплені на первинці
Тут представлені автомобілі, які українці найчастіше купували на первинному ринку. Найпопулярнішими залишаються Toyota, Renault та Volkswagen. Серед німецьких моделей лідерами є Passat та Golf марки Volkswagen.
Toyota в Україні сприймають як надійний та безвідмовний автомобіль, незалежно від конкретної моделі. «Французи», зокрема Renault, завдяки помірній вартості та балансу ціна-якість найчастіше використовують як комерційні автомобілі й таксі. Renault / Dacia Logan — одна з найпопулярніших моделей в Україні.
Двадцятка найпоширеніших марок вживаних авто з-за кордону
Найпопулярніші марки автомобілів ввезених з-за кордону
Серед уживаних автомобілів, які українці ввозять з-за кордону, переважає Volkswagen — ця марка лідирує протягом усього періоду спостережень.
Ми бачимо сплески імпорту вживаних автомобілів у 2019 та 2022 роках, проте значну їх кількість доправили в Україну і між цими періодами. Адже вони мають привабливу ціну, а в Україні відповідна модель і марка може коштувати на 20−30% дорожче.
В умовах війни наявність автомобіля стає питанням безпеки, можливістю оперативно переміститись в іншу частину країни, перевезти родину. Зважаючи на послаблення умов імпорту вживаних авто 2022 року, більша кількість людей змогли собі дозволити вживані автівки з-за кордону.
Тенденції вторинного ринку
Найпопулярніші автомарки вживаних авто
Графік показує найпопулярніші автомобільні марки на вторинному ринку. Ми порахували кількість реєстрацій автомобіля на нового власника. На загальну цифру також впливає перереєстрація того самого авто на нового власника кілька разів. Іншими словами, якщо з 2017 року конкретний автомобіль перереєстровували кілька разів, він буде зарахований кілька разів.
На графіку помітна активізація з перереєстрації власниками автомобілів. Ці зміни повʼязані із новою редакцією закону України про мобілізацію щодо можливої мобілізації приватної автівки, якщо вона друга у власника (так званий військово-транспортний обовʼязок). Проте ця норма була наявна і в попередній редакції закону про мобілізацію. Фактично нічого не змінилося, хоча суспільне сприйняття може відрізнятися від реалій, прописаних у законі.
Загальна динаміка реєстрації автомобілів
Загальна кількість реєстраційних дій в розрізі окремих категорій
У фокусі уваги всі реєстраційні дії, які здійснюють у Територіальних сервісних центрах МВС (далі — ТСЦ): первинна реєстрація автомобіля після купівлі в автосалоні або після ввезення авто з-за кордону, перереєстрація на нового власника тощо.
Традиційно найбільш популярною опцією є перереєстрація автівок на нового власника після купівлі вживаної автівки в Україні. У лютому 2019 року та у 2022 році спостерігався бум реєстрації вживаних автівок, які в народі називали «євробляхами».
Texty.org.ua детально описували цю тему. У 2022 році через скасування мита, ПДВ та акцизного податку на ввезення вживаних автомобілів сплеск повторився.
Можна було б припустити, що 2022 року найбільший попит буде на вживані автівки, призначені для військових. Але це не так. Найпопулярнішими залишилися звичайні «цивільні» моделі, такі як Golf, Passat, Focus, Megane.
На динаміку реєстрацій / перереєстрацій також могло вплинути російське вторгнення. Проте в даних це не відображено, що зумовлено кількома чинниками.
По-перше, нові автівки, які закуповують для військових потреб, ставлять на спеціальний облік — «чорні номери». У МВС даних про це немає.
По-друге, «Корчі» — так військові називають вживані пікапи та позашляховики, ввезені з-за кордону, — можуть бути зареєстровані тільки на конкретну фізичну особу. Проте часто їх не ставлять на облік, бо вони є витратником, потребують ремонту і доволі швидко виходять із ладу. Поставити таку машину на облік військової частини складно або неможливо через бюрократичні процедури, а в разі її знищення виникає ще більше бюрократії зі списанням. Саме тому багато «корчів» їздять на іноземних номерах, проте частину — перереєстровують на окремих військових.
По-третє, вживані пікапи та позашляховики, ввезені з-за кордону для військових потреб, не ставлять на облік і через потребу ремонту, який часто є кустарним, і сильно на них не витрачаються.
Під реєстрацію потрапили переважно ті вживані автівки, які куплені в Україні, але на «загальну картину» це суттєво не вплинуло.
А от квітень і травень 2024 року позначені стрімким сплеском дарування автівок. Зазвичай цей показник не перевищував 200 машин на місяць, але у квітні 2024 року цифра зросла до майже 4000, а в травні перетнула позначку в 7700.
Перереєстрація автомобілів через Дію
Динаміка перереєстрацій автомобілів через “Дію”
20 грудня 2023 року запрацювала система електронної перереєстрації автомобілів за допомогою Дії. Ця процедура має певні обмеження: перереєструвати можна лише легкові автівки, мотоцикли та мопеди, послуга доступна тільки фізичним особам для першого продажу транспортного засобу протягом календарного року. Крім того, у покупця та продавця мають бути в застосунку Дія паспорт та податковий номер.
Послуга швидко стала популярною: з грудня 2023 до травня 2024 року українці в такий спосіб перереєстрували понад 108 тисяч автівок, що підтвердив і міністр цифрової трансформації Михайло Федоров на своїй сторінці у фейсбуку.
На тлі загальної кількості реєстрацій — це суттєвий рівень. Якщо не враховувати аномального сплеску перереєстрацій у квітні (127 тисяч) та травні (156 тисяч), то середній показник коливався між 80 та 100 тисячами автівок на місяць. Диджиталізована послуга за кілька місяців досягла половини цього показника, що є високим результатом з огляду на специфіку її функціоналу.
Призначення належного користувача
Динаміка призначення/скасування належного користувача автомобілем
Ще однією популярною послугою є призначення «належного користувача» транспортного засобу. Вона дозволяє поділитися автомобілем з іншою людиною. Це може зробити як фізична, так і юридична особа — послуга є безоплатною. Таким чином, якщо ваш автомобіль буде зафіксований у вчиненні порушення ПДР, штраф за Постановою чи Протоколом сплачуватиме особа, що була за кермом, а не автовласник, як це було раніше.
Це стосується як перевищення швидкості, так і штрафів за порушення правил паркування.
З моменту запуску 2020 року ця послуга поступово набирала популярності. Однак з початком повномасштабного вторгнення спостерігається значне зростання кількості людей, які оформлюють належного користувача транспортного засобу. Це може бути пов'язано з тим, що автомобілі передають дружинам чи іншим родичам, наприклад, коли чоловіка мобілізують.
Бензин, дизель або газ
Навесні 2022 року в Україні склалася дуже напружена ситуація з пальним. У березні російські війська активно обстрілювали нафтопереробні заводи, що призвело до дефіциту бензину та дизелю. Тоді їх видавали по талонах — не більше ніж 20 літрів на автомобіль. Власники електрокарів тоді з цього приводу жартували, бо могли себе не обмежувати в пересуванні. Однак уже восени ситуація кардинально змінилася через масові знеструмлення. Зарядити електромобіль стало дуже складно, а подекуди — неможливо.
Проте жодна з цих обставин не вплинула на споживчі звички українців — дизель та бензин залишаються улюбленими видами пального.
Динаміка реєстрації нових автомобілів за типами палива
На первинному ринку автомобілів бензин так само домінує над іншими типами пального, а друге місце посідає дизель. Проте 2024 року вперше гібридні автомобілі випередили за первинною реєстрацією «чисті» електрокари. Такі авто мають перевагу, оскільки можуть їхати як на бензині, так і на електриці. Це зменшує ризик для їхнього власника залишитися без транспорту у скрутний момент — під час вимкнень електроенергії або проблем із пальним на АЗС.
Серед імпортованих до України вживаних автомобілів, навпаки, переважає дизель. Це пов'язано з вартістю таких авто: через екологічні норми в Європі користуватися ними не дуже зручно та дорого. Дизелі падають у ціні, що робить їх значно дешевшими за бензинові аналоги.
Динаміка реєстрації автомобілів ввезених з-за кордону за типами палива
Динаміка перереєстрації вживаних авто за типами палива
Ринок уживаних автомобілів подібний до «первинки». Проте, ймовірно, через нову редакцію закону про мобілізацію, яка набрала чинності 18 травня 2024 року, ми спостерігаємо хвилю перереєстрацій автомобілів (або ж їх продажів, можливо, і фіктивних).
Хоча внесені до законодавства зміни не передбачають обов'язкової реквізиції другої автівки або її конфіскації (як це поширює російське ІПСО) через порушення правил військового обліку, суспільство так не вважає — про це свідчать дані.
Проблеми з бензином та дизелем навесні 2022-го викликали незначний сплеск у купівлі електрокарів у травні — червні того ж року. Їх придбали трохи більше, ніж у липні 2022 року (1658, 1339 та 931 відповідно).
Моделі електрокарів
Відкриті дані, що публікує МВС, дозволяють детальніше проаналізувати ринок електрокарів. Через низку проблем Україна все ще не здійснила «зеленого» ривка в бік безпечніших для довкілля автомобілів, однак їх кількість на ринку поступово зростає. Чинники, які впливають на популярність електрокарів в Україні:
- Вартість користування електричною автівкою, за умови заправляння її на швидкісній зарядній станції, удвічі менша, як порівняти із бензиновою. За розрахунками інформаційного порталу «Infocar», вартість 1 кілометра для електрокара, який заряджається удома «від розетки», становить 0,80 гривень (за денним тарифом у 4,32 грн), на швидкісній зарядці — уже 2,80; для авто на ГБО — 3,20, на дизелі — 4,10 (власні розрахунки: 8 літрів на 100 км пробігу за ціною дизпального 52 грн за літр, — дані інформаційного порталу «Мінфін»). Для автівки на бензині вартість кілометра становить 5,50.
- На швидкісній станції автомобіль заряджається приблизно годину (умовно, від 0 до 80%), а на рідкому пальному або газі — до 10 хвилин.
- Щоби заощадити, автомобілі часто заряджають від звичайної мережі. Проте через знеструмлення та підвищення вартості електроенергії для побутових споживачів зарядити авто стало складніше та дорожче. Адже автомобіль «від розетки» може заряджатися 6−8 годин, а через вимкнення це стало важче зробити.
- З технічного погляду електричний автомобіль простіший, ніж із двигуном внутрішнього згоряння: він має кілька електромоторів, плату керування та акумулятори. Проте саме з останнім і виникають найбільші проблеми. Автомобільні акумулятори дуже дорогі, їх заміна стає дорожче за капітальний ремонт ДВЗ. А їх утилізація та перероблення потребують додаткових ресурсів. Якщо можна взяти вживану автівку з пробігом у 100 тисяч кілометрів, сподіваючись її відремонтувати, то з уживаними електрокарами все буде значно дорожче. До того ж автомобільні акумулятори старіють і не забезпечують первинного об'єму — урешті авто може просто «стати» на паркованні.
Динаміка реєстрації нових електрокарів
Динаміка реєстрації вживаних електрокарів
Попит на купівлю вживаних електрокарів зростав поступово, зокрема завдяки тому, що 2022 року були зняті обмеження та мита на їх ввезення. На жаль, ми не маємо інформації про власників, але припускаємо, що електрокари часто є другою автівкою в родині. Динаміка перереєстрації авто на нового власника також дуже показова — ми спостерігаємо підвищення показників майже вдвічі у квітні — травні 2024 року. Власники, щоб уникнути автотранспортної повинності в межах закону про мобілізацію, можуть перереєстровувати машини на своїх родичів.
Динаміка реєстрації вживаних електрокарів ввезених з-за кордону
Серед вживаних електрокарів, які ввозять з-за кордону, безперечним лідером є Tesla зі своєю «бюджетною» Model 3. Проте популярнішою стала і Model S. Вона дорожча, але через застарівання є доступнішою на вторинному ринку. На другому місці — Volkswagen із E-Golf, а також Nissan Leaf, що довго посідав першість серед електрокарів і в розрізі окремих моделей досі її утримує.
Люксові марки автомобілів під час війни
Динаміка реєстрації люксових автомобілів
У ЗМІ здійнялась хвиля новин про те, що під час повномасштабного вторгнення українці почали купувати дорожчі автівки, ніж до його початку. Ми проаналізували статистику первинної реєстрації (купівля авто в салонах, ввезення нових та вживаних з-за кордону) автомобільних марок, які виготовляють суперкари: Bentley, Maserati, Maybach, Ferrari тощо.
Так, в Україні з початку повномасштабного вторгнення було вперше зареєстровано 4 автівки Ferrari California. Вартість такої вживаної моделі 2010 року випуску сягає 120 тисяч доларів.
Також було вперше зареєстровано 32 автомобілі Mercedes-Maybach S580 та S680, вартістю від 270 тисяч доларів.
Російські авто
Динаміка реєстрації автомобілів виготовлених з російських запчастин зібраних в Україні
Попри те, що війна почалась ще 2014 року, у 2020-му на Запорізькому автомобільному заводі (ЗАЗ) розпочалося великовузлове складання російських автомобілів.
Це були KIA, Lada та Renault. KIA та Renault — світові автомобільні марки, проте моделі, які виготовляли в Україні, були спеціально створені для російського ринку. Наприклад Renault Arkana почали виробляти вперше 2019 року на московському заводі, а версію KIA Rio X — розробили саме для продажів у росії.
З 1 січня 2020 року набула чинності постанова Кабінету Міністрів, яка забороняє ввезення на територію України автомобілів із Росії. Тож російські виробники вирішили експортувати в Україну машинокомплекти для великовузлового складання, щоб обійти санкції Кабміну. Детальніше про це писала «Економічна правда», а публікації в доволі «нейтральному» стилі можна знайти на сайтах ТСН та Автоцентру.
Тільки «Економічна правда» розкритикувала таку поведінку АвтоЗАЗ. А решта видань завуальовано рекламують моделі, описуючи їх переваги та історію, — і це ще одне свідчення інформаційної кампанії, яку розгорнула Росія.
На ЗАЗ збирали Kia Rio та Kia Rio X, Lada: Granta, Largus, Vesta та X-ray, із моделей Renault тільки ексклюзив російського ринку — Arkana.
Попри все, ці автомобілі були на українському ринку до самого повномасштабного вторгнення. За лютий 2022 року продано 188 Lada, а за січень 2022-го первинно зареєстровано майже 800 авто, зібраних із російських машинокомплектів. Навіть більше, залишки Lada українського виробництва досі реєструють: у травні 2024 року таку процедуру пройшли п'ять автомобілів.
Висновки
Дані про реєстрацію автомобілів є потужним джерелом інформації, цінність якого з кожним роком зростатиме. Адже воно дозволяє відстежувати динаміку авторинку на більшому масштабі та за різноманітними критеріями.
Останні тенденції свідчать, що повномасштабне вторгнення вплинуло на ринок автомобілів, але доволі неоднозначно. Наприклад у травні 2024 року значно зросла кількість перереєстрацій автівок на вторинному ринку, рекордно збільшились показники дарувань автомобілів. Але через специфіку закупівлі та імпорту авто для військових (уживані автівки не розмитнюються, нові — реєструються на «чорні номери») дізнатись інформацію про їхню кількість — неможливо, що є цілком логічним. що звісно добре під час війни.
Уподобання українців щодо моделей і марок суттєво не змінилися. Toyota, Renault та Volkswagen досі є лідерами ринку в сегменті легкових автівок.
На автомобільний ринок вплинули і дефіцит пального навесні 2022 року, і обмежене постачання електроенергії за графіком. Загалом кількість реєстрацій електрокарів незначно зросла. Але для сегменту цього ринку зміни є: зарано говорити про зелений перехід, та електрокар для українців потроху стає звичним транспортом. Проте найвигідніший варіант заряджання — удома «від розетки» — через часті і довгі знеструмлення не надто практичний.
Значний зсув стався на ринку гібридних авто, які є універсальні в умовах можливих проблем із пальним або електрикою.
Потенціал цих даних обмежується лише фантазією та завданнями, які ставить перед собою дослідник. З набору даних можна отримати найдетальнішу статистику про автомобільний ринок, споживчі вподобання українців та економічні потреби бізнесу. Він містить інформацію про більш ніж 4,5 мільйона унікальних автівок (це визначається за переліком VIN-кодів).
Дослідити дані можна за різними критеріями. Наприклад, скільки нових червоних кабріолетів зареєстрували українці? Чи мають вони попит на вторинному ринку? Які найпопулярніші моделі електромопедів та чи є їхній вторинний ринок? Також можна простежити історію окремого автомобіля та зрозуміти, як часто українці перереєстровують номери або замінюють двигуни.
Звісно, набір даних може не дати 100% картини реальності. Нині досі багато дій виконують поза офіційними процедурами: авто продають за нотаріальними довіреностями, не реєструють газове обладнання або замінюють двигун на вживаний.
Цей набір даних є історією успіху та прикладом, який показує Міністерство внутрішніх справ України іншим розпорядникам.
Публікації Texty.org.ua, підготовлені на основі цього набору даних, які можуть бути вас зацікавити:
- «0007 В мене, як у Джеймса Бонда» (2019) — дослідження про те, які комбінації цифр на автомобільних номерах найбільш популярні та яким автівкам вони належать.
- «Перша реєстрація автомобілів в Україні» (2021) — інтерактивний інструмент для дослідження цього датасету.
- «Тому що дешевше, дурнику» (2018) — у проєкті наведені результати аналізу вартості вживаних автомобілів з українською реєстрацією та ввезених з-за кордону, їхній вік, популярні моделі.